V tomto príspevku by som sa chcela zaoberať riešením jednotlivých úloh, postupmi a mojimi výsledkami v rámci projektu DVUI http://dvui.ccv.upjs.sk/.
Línia: Digitálna gramotnosť učiteľa
Čo sa o nás v internete dá dozvedieť
Pri našich činnostiach v internete zanechávame stopu, ktorá sa kdesi zaznamenáva. Snažím sa svojim žiakom vysvetliť, aby pri práci s internetom dodržiavali pravidlá netikety. Pocit bezpečia je veľmi často iba ilúziou. Keďže ide o žiakov ZŠ, prvé dve témy zo študijného materiálu sme prebrali iba informatívne. Inštalovanie Google Toolbar do všetkých PC v škole nie je nutné. Nemám rada preplňovanie počítačov akýmikoľvek toolbarmi.
Deťom som doporučila, aby túto možnosť využili doma.Takže sme si ho nainštalovali, ponuku sme si rozšírili o tlačidlo Google Translation a ďalšie tlačidlo si deti mohli vybrať. Zaoberali sme sa predovšetkým internetovou komunikáciou. V 5.ročníku si žiaci vytvárajú e-mailovú adresu na Gmail. Tak sme si vyskúšali kontextovú reklamu aj vyhľadávanie. V Google Earth (v Google Toolbar) sme si našli školu a väčšina žiakov svoj dom, keďže Nitra a okolie nie je úplne pokrytá. Potom sme hľadali dominanty miest, napr. aifelovku, pyramídy, atď.
Hodina bola zaujímavá a deti získali niekoľko námetov na zmysluplné využitie internetu.
Google Analytics
Jeden zo spôsobov, ako priebežne sledovať informácie o svojej www stránke, je použiť program Google Analytics.
Úloha Google Analytics je pre žiakov ZŠ príliš komplikovaná. Väčšina žiakov nemá svoju www stránku. Preto bola táto téma podaná žiakom iba informatívne, formou prezentácie učiteľa.Línia : Slobodný a otvorený softvér
V tejto časti sme dostali 4 zadania:
(Na úvod musím povedať, že som všetky zadania odovzdávala po pol noci, niekedy aj po 2,00 hod. atď. Tým by som chcela povedať prednášajúcim, že ma tie zadania už zmáhajú a jednoducho nemám na ne čas. A čo nás ešte čaká !!!)
Open Office
Toto zadanie bolo asi zo všetkých najjednoduchšie. Open Office sa veľmi podobá na Office od Microsoftu, takže naformátovať text mi nerobilo väčšie problémy. Napriek tomu som sa musela občas pozrieť do knihy a bolo to. Špagety boli naformátované. Pracovať s týmto programom je len zvyk (ako šoférovanie auta).
Kompozer
Program som najskôr skúšala cez Live DVD Ubuntu. Niečo som urobila a odrazu mi to spadlo. Takže som začala znovu a spadlo mi to po druhý krát. Keď sa mi to stalo po tretí krát, stiahla som si Kompozer do Windowsu a pokračovala som. V zadaní bolo dané : nadpis, text obrázok, odkazy a dve tabuľky. Spomenula som si na súťaž iBobor, ktorú som v škole práve vyhodnocovala, použila som materiály a podklad na stránku bol pripravený. Môj ďalší postup bol viacmenej intuitívny, použila som svoje skúsenosti z Front Page. Pomohla mi aj stránka www.ibobor.sk. Tabuľky som chcela ešte nejako farebne orámovať, ale stále mi to robilo malé problémy, tak som to nechala tak. Stránka v Kompozeri sa po malých skúsenostiach pravdepodobne tvorí pomerne ľahko. Pre nás začiatočníkov to išlo spočiatku dosť pomaly. Nabudúce by som si stiahla Kompozer v slovenskej mutácii. Ale každý sa učíme, niektorí aj na svojich chybách. Výsledok je tu:
Internet
Zadanie S3 bolo o vyhľadávaní na internete. Certifikáty stránok som hľadala na stránkach internet bankingu, kde som predpokladala, že ich nájdem.
Zdrojový kód stránky som vyhľadala podľa pokynov v študijných materiáloch.
Fotky obrazoviek portálov som chcela robiť cez PrtScr. Vtedy som prišla na to, že si musím nájsť postup, ako odfotiť stránku na notbooku. Zadala som do google a našla som diskusiu. kde mal jeden človek podobný problém. Takže som sa naučila, že PrtScr sa na notbooku robí cez klávesu Fn. Vďaka zadaniu!
RSS správy som zatiaľ v PC nepoužívala. http://www.sme.sk/ytvorila som si záložku na odoberanie RSS správ cez : http://www.sme.sk/. Občas sa na ne aj mrknem, keď mám čas.
Komentáre